Gratis publiciteit…het kan!
Tegenwoordig kun je op social media of op een online forum (zo goed als) gratis publiciteit genereren voor je bedrijf. Maar sluit de regionale krant of een regionaal magazine nog niet uit. Dit zijn nog steeds uitstekende kanalen om je bedrijf ‘in the picture’ te zetten. En als je het goed aanpakt kost het je niets.
Tips voor gratis publiciteit
Zomaar een stukje tekst opstellen en aan alle media sturen die je maar kunt bedenken is niet zo’n goed idee. De kans dat het wordt opgepakt is dan zo klein, dat het je tijd echt niet waard is. Als je strategisch en doordacht te werk gaat vergroot je je kansen op gratis publiciteit enorm. Ik geef je graag wat tips!
Maak een medialijst
Het beste zou zijn om een medialijst aan te maken en daarin alle media te verzamelen. Met, als het even kan, directe contactgegevens van relevante journalisten die voor dat blad werken. Maar ook inclusief bijvoorbeeld regio’s, de thema’s waarover zij schrijven en hun doelgroep. Omdat het belangrijk is je persbericht gericht te verzenden en niet zomaar, ‘op goed geluk’, aan alle media, noteer je in de medialijst zoveel mogelijk details die jou kunnen helpen te bepalen of een bericht relevant voor hen is of niet.
Zonder waarde geen nieuws
Hetgeen je te melden hebt moet relevant zijn voor de doelgroep waarvoor de journalist schrijft. Hij of zij wil de lezers zoveel mogelijk boeien. Daarom is het ook zo belangrijk niet zomaar alle media hetzelfde standaard bericht te zenden. En het moet inspelen op een actualiteit. Dat hoeft niet iets uit het nieuws te zijn, maar kan ook om een opening gaan of een uitbreiding, nieuw concept wat inspringt op een onlangs gepubliceerd onderzoek en ga zo maar door. Het moet niet helemaal uit het niets komen.
Een hoge nieuwswaarde vergroot tevens de kans dat de journalist jouw insteek overneemt. Maar hou er altijd rekening mee dat je bericht bijna nooit 1-op-1 wordt overgenomen. Journalisten kijken kritisch naar je bericht, schrappen delen ervan, herschrijven het en/of gaan zelf op onderzoek uit naar andere invalshoeken.
Zorg voor een goed persbericht
Zoals ik al zei; schrijf niet zomaar een stukje tekst. Dat is zonde. Een goed persbericht heeft natuurlijk, zoals hierboven vermeld, nieuwswaarde. Maar ook moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk “kant-en-klare” tekst aanlevert. Hoe beter jouw persbericht is opgesteld, hoe minder tijd een journalist ermee bezig hoeft te zijn. In een vorig artikel kun je lezen hoe een goed persbericht wordt opgesteld. En schakel anders een goede tekstschrijver in, dat is de investering zeker waard.
De juiste timing
Ook de timing van je persbericht kan het verschil betekenen tussen wel of geen gratis publiciteit. In tijden dat de pers druk is met verslagleggen van andere zaken is de kans dat jouw bericht wordt opgepakt natuurlijk klein. Verstuur dus geen persberichten rondom grote gebeurtenissen zoals Prinsjesdag, de verkiezingen, etc. Er zijn tijden dat de pers best zit te wachten op goede persberichten, ook wel bekend als de komkommertijd. Maar dan nog moet je er wel voor zorgen dat je bericht nieuwswaarde heeft. Juist in komkommertijd worden journalisten bestookt met het ene persbericht na het andere. Het toont respect om de tijd van een journalist niet te verdoen.
En dan ga je het persbericht verzenden
Je kunt je persbericht natuurlijk zelf al op veel plaatsen kwijt: social media, groepen, forums en ga zo maar door. Wanneer je het bericht aan de pers gaat verzenden doe je dat altijd via e-mail. Zoals eerder aangegeven stuur je het alleen aan media waarvoor het bericht relevant is, en dan het liefst direct aan de journalist die over dit thema of vakgebied schrijft.
Vermeld in de onderwerpregel van je e-mail dat het om een persbericht gaat en noteer daar ook de titel. De journalist ziet dan direct waar het over gaat. Als je je bericht naar meerdere redacties/journalisten tegelijk verstuurt, zorg dan dat de e-mailadressen in het BCC-veld staan zodat ze elkaars mailadressen niet zien.
Plaats het bericht direct in de e-mail, en verstuur het dus niet louter als bijlage. Zo voorkom je (virus)waarschuwingen bij het openen van de bijlage en hoeft de journalist niets te converteren als hij of zij een andere versie of ander programma gebruikt.
Heel veel succes!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!