3 basisbeginselen van een goede tekst

Het schrijven van een goede tekst is niet voor iedereen even makkelijk. Schrijven kan een aangeboren talent zijn. Voor sommige mensen gaat het als vanzelf. Maar ook als het niet je grootste talent is, kun je toch leren hoe je goede teksten schrijft.

Er zijn legio tips en adviezen waarmee je je kunt ontwikkelen op het gebied van tekstschrijven. Maar laten we beginnen met 3 belangrijke basisbeginselen. Zaken waar je over na zou moeten denken, voor je begint te schrijven.

Voor welke doelgroep schrijf je de tekst?

Je kunt je voorstellen dat een technische tekst aan een techneut heel anders geschreven mag worden dan een technische tekst aan een consument. In dat laatste geval is het bijvoorbeeld slim om voor hen onbegrijpelijke vaktaal te vermijden. Het is dus heel belangrijk om vooraf te weten welke doelgroep jouw tekst gaat ontvangen. En niet alleen wat betreft vaktaal. Ook de manier waarop je de lezer aanspreekt, formeel of informeel, en de algemene sfeer van de tekst wordt voor een belangrijk deel bepaald door de doelgroep.

Tekstwerk

Via welk medium wordt de tekst verspreid?

Het is belangrijk om vooraf te weten via welk medium de tekst wordt verspreid. Onder andere de indeling of opmaak, de sfeer of de lengte van de tekst zijn afhankelijk van het medium waar de tekst gaat verschijnen. Een persbericht heeft duidelijk een andere sfeer en opzet dan een artikel voor een website. Bij het schrijven voor een website zijn bijvoorbeeld zoekwoorden heel belangrijk, zodat het artikel ook daadwerkelijk gevonden wordt op internet en bijdraagt aan de SEO (Search Engine Optimization) van de website zelf.

Ook de visuele toevoegingen zijn afhankelijk van het medium. Een persbericht kan aangekleed worden met een duidelijke foto, logo’s worden niet makkelijk geaccepteerd. Dat ligt natuurlijk anders bij een advertorial (een advertentie vermomd als redactioneel artikel). En bij een artikel op een website kan de visuele aankleding er zelfs voor zorgen dat het artikel beter gelezen wordt.

Met welk doel schrijf je de tekst?

Waarom schrijf je de tekst, wat wil je ermee bereiken? Wil je de lezer informeren of tips geven? Misschien wil je de lezer overhalen om een bepaalde actie te ondernemen? Of iets van je te kopen? Bij een commerciële tekst wil je graag dat men geïnteresseerd raakt in je dienst of product. Je prikkelt zo goed mogelijk de nieuwsgierigheid van de lezer. Je biedt een makkelijke manier om contact met je op te nemen voor meer informatie of je gaat een stapje verder en bouwt een zogenaamde ‘koopknop’ in waarmee men direct een bestelling bij je kan plaatsen. Een informatieve tekst kan beter niet (al te) commercieel geschreven worden, om te voorkomen dat de lezer het ervaart als een verkapte reclameboodschap.

Welke tekst je ook schrijft, het is zaak om serieus genomen te worden door de lezer. Neemt de lezer jou of je verhaal niet serieus, dan kan het zelfs een averechts effect hebben. Door je goed voor te bereiden en, ten minste, rekening te houden met bovenstaande basisbeginselen ben je al een goed eind op weg.

Bewaren

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *