Zakelijk bloggen voegt niets toe. Iedereen doet het al…
Jaren geleden kon je je nog makkelijk onderscheiden door te bloggen. Bijna niemand deed het en, ja, dan val je natuurlijk al snel op. Maar heb je er ooit al eens over nagedacht waarom tegenwoordig zoveel bedrijven bloggen? Denk je echt dat ze dit zouden doen als het geen zin (meer) had? Precies. Zakelijk bloggen werkt wel! En ik leg je uit waarom.
Wat is bloggen?
Wellicht ten overvloede, maar toch kort even een uitleg wat bloggen nu precies is. Het woord ‘blog’ is eigenlijk een afkorting van het woord ‘weblog’. Een online plek waar een auteur (oftewel ‘blogger’) zijn of haar artikelen plaatst. In verreweg de meeste gevallen kun je als lezer ook reageren op de artikelen, waardoor een interactie ontstaat.
Je kunt bijvoorbeeld een (gratis) WordPress website aanmaken om je blogs op te plaatsen, maar tegenwoordig heeft ook vrijwel iedere website deze optie. Op deze manier kun je dus op je eigen website een blogpagina inrichten, waar bezoekers een verzameling van je artikelen aantreffen. Een bijkomend voordeel van bloggen op je eigen website is dat er zo ook ‘beweging’ op je site ontstaat. En Google houdt van websites die in beweging blijven.
De voordelen van zakelijk bloggen
Zakelijk bloggen kan jou en je bedrijf veel opleveren. Met name als je de artikelen ook op fora en social media deelt. Het is de investering meer dan waard! Laat me je overtuigen met de volgende voordelen die je ermee kunt behalen.
Naamsbekendheid opbouwen en onderhouden
Door zakelijk te bloggen en je artikelen te delen bouw je langzaam maar zeker (meer) naamsbekendheid op. Als je een goede frequentie aanhoudt dan zien je volgers jouw (bedrijfs)naam regelmatig voorbij komen. Bied je dan ook nog waardevolle content, die je doelgroep aanspreekt en/of vooruit helpt, dan ontstaat er een positieve associatie met je (bedrijfs)naam. Ook leert men zo wat je allemaal doet en waar jij je mee bezig houdt. Dit alles zal niet alleen je naamsbekendheid vergroten, maar er ook voor zorgen dat men je weet te vinden als ze je hulp of producten kunnen gebruiken.
Je bouwt vertrouwen op
Door je doelgroep op de hoogte te houden van zaken die voor hen belangrijk zijn, en dat natuurlijk correct neer te zetten, wordt het vertrouwen dat men in je heeft groter. Het inspireren en helpen van anderen wekt nu eenmaal vaak vertrouwen. Door je kennis en kunde te delen werk je aan je reputatie van “betrouwbare zakenpartner” of “betrouwbare onderneming”. En wie wil nu niet zo gezien worden?
Vergroot je expertstatus
Kennisdeling en je doelgroep vooruit helpen kan eng lijken. Want, als je alles ‘weggeeft’ waarom zouden ze dan nog bij jou komen? Vergeet niet dat we inmiddels (zo goed als) allemaal gebruik kunnen maken van Google. Het internet en dergelijke zoekmachines zorgen er al langer voor dat men zelf aan informatie kan komen. En toch gaan mensen nog steeds naar bedrijven toe om hen te helpen aan producten te komen of diensten uit handen te nemen. Waarom? Een stukje gemak, geen tijd om het zelf uit te zoeken en te doen, gewoonweg geen zin om er tijd in te steken, en ga zo maar door. Er blijven nog steeds genoeg redenen over om toch klant bij jou te worden. Ook al heb je je kennis al met hen gedeeld. En juist omdat jij laat zien dat je de kennis in huis hebt, vertrouwen mensen erop dat ze bij jou en/of jouw bedrijf in goede handen zijn. Ze zien je als een expert binnen je vakgebied.
Je leert er zelf ook nog eens van
Zakelijk bloggen kan jou en je bedrijf ook veel leren. Is er een nieuwe innovatie binnen jouw branche? Dan leer je er zelf meer over door erover te schrijven/bloggen, dan alleen maar door te lezen over deze innovatie. Kennis die je opdoet tijdens het schrijven blijft beter ‘plakken’.
Ook kun je veel leren over je doelgroep, of je ideale klant. Dankzij de interactie op jouw artikelen kun je afleiden waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Met welke vragen zij zitten, wat hen tegenhoudt of juist in beweging zet. Je leert hoe je jouw doelgroep het beste kunt benaderen, wat wel en wat niet werkt. Ook kan het zijn dat een opmerking je aan het denken zet, en je zomaar op een geweldig (nieuw) idee brengt.
Je netwerk vergroten en onderhouden
Als je een waardevol blog schrijft is het een goed idee om dat de delen op social media. Wanneer iemand jouw artikel een like geeft of commentaar plaatst, dan komt deze activiteit voorbij bij hun netwerk. Je bereikt dus niet alleen je eigen netwerk, maar vaak ook het netwerk van je volgers. Of in ieder geval van de volgers die iets met je post doen. Daar zit misschien een onbekende tussen, die je artikel zo waardevol vindt dat hij of zij jou ook gaat volgen. En met een nieuwe volger kun je kennismaken en hem of haar zo toevoegen tot je netwerk. Je hebt al het voordeel dat je (ongeveer) weet waarin hij of zij geïnteresseerd is. Dit in tegenstelling tot netwerkbijeenkomsten, waar je meestal zonder voorkennis op een nieuw iemand afstapt. En ga dit nieuwe contact nu niet meteen onder druk zetten jouw klant te worden, daar houdt niemand van en dan haken ze zo weer af.
Maar ook je bestaande netwerk ziet je vaker voorbij komen. Het plaatsen van een blog op social media is een ‘contactmoment’. Ze “zien” je nu vaker, dan alleen tijdens die nieuwjaarsborrel of de tweemaandelijkse bijeenkomst van de businessclub.
Vergroot je vindbaarheid
Zoals eerder aangehaald kun je door regelmatig interessante blogs te bieden ‘top-of-mind’ worden onder je netwerk of doelgroep. Men zal eerder aan je denken en dat vergroot je ‘fysieke vindbaarheid’. Maar ook Google houdt van blogs! Google waardeert het als jij je kennis (in mensentaal) met anderen deelt. En daarbij geldt; hoe meer kennisdeling in begrijpbare taal, hoe waardevoller Google jouw website of blog acht. Waar je vele jaren geleden nog kon scoren in Google door maar zo vaak mogelijk een bepaald zoekwoord (keyword) in je tekst en metatags en – omschrijvingen te verwerken, is Google steeds meer prioriteit gaan geven aan de waarde van de content en de leesbaarheid. Zeker anno 2018 is het meer dan ooit belangrijk om voor de lezer te schrijven! En als je dat goed aanpakt werkt dat mee in de zogenaamde ‘ranking’ (dus, hoe hoog je scoort in Google).
Het blijft belangrijk om in te spelen op het zoekgedrag van je doelgroep. Hoe beter je dat doet, hoe beter Google jou waardeert. Speel in op zoekacties in Google. Onderzoek op welke short-tail keywords (zoekwoorden) en/of welke long-tail keywords (zoekzinnen) jij met je kennis kunt inspelen. Dit zorgt ervoor dat Google deze zoekacties makkelijk kan koppelen aan jouw blog.
Trek nieuwe klanten aan
Oké, het gaat niet vanzelf en het kan even duren voor je succes oogst. Maar uiteindelijk gaat zakelijk bloggen je nieuwe klanten opleveren. Of, ten minste, nieuwe prospects die jij vervolgens kunt ombuigen naar klanten.
Ga je zelf zakelijk bloggen of besteed je het uit?
.
Zelf bloggen
Je hoeft zeker geen professioneel schrijver te zijn om te starten met zakelijk bloggen. Het is belangrijk dat je weet waarover je het hebt en je dit kunt overbrengen in begrijpelijke taal. Wees dus niet te bang, en laat je zeker niet tegenhouden. Wat wel erg belangrijk is, is dat je iemand je tekst laat controleren. Als auteur van de tekst kijk je zelf makkelijk over bepaalde fouten heen. Ook als je weet dat spelling/grammatica niet je sterkste kant is, is het belangrijk om iemand in te schakelen die de fouten uit je tekst kan halen. Bepaalde fouten hebben weinig invloed, maar er zijn ook fouten die het vertrouwen van de lezer finaal onderuit kunnen helpen. En dat is nu net niet het effect dat je wilt 😉 Tip: kijk voor je begint met bloggen eens naar mijn 3 basistips als je begint met bloggen.
Ga samenwerken met een ghostwriter
Ook kun je iemand inschakelen om voor jou te bloggen. Dat wordt ook wel ‘ghostwiting’ genoemd. Zo ben ik bijvoorbeeld voor diverse klanten een zogenaamde ‘ghostwriter’. Ik schrijf blogs uit naam van de klant. Dit is ideaal voor ondernemers die een goede online reputatie willen opbouwen maar er zelf geen tijd voor hebben, of gewoonweg liever hun tijd in andere zaken steken. Ik zorg dan tevens voor plaatsing op de website (of blogsite) en doorplaatsing op fora en social media. Het inschakelen van een ghostwriter kun je zo duur maken als je wilt. Maar door goede afspraken met elkaar te maken over wie wat doet kun je die kosten ook goed in de hand houden. Het hoeft dus zeker niet duur te zijn.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!