7 tips voor meer engagement op LinkedIn
Verreweg de meeste ondernemers hebben tegenwoordig een LinkedIn profiel. Naast dit profiel kun je op LinkedIn ook een Company Page (oftewel ‘bedrijfspagina’) aanmaken. Weet je niet hoe je dit doet? Lees dan nog even mijn vorige artikel. Net zoals op je profiel, kun je op je LinkedIn bedrijfspagina ook berichten delen met je netwerk/volgers. Nu kun je natuurlijk lukraak berichten posten en delen, maar het liefst wil je dat jouw volgers iets met je berichten doen. En hoe meer men met jouw berichten ‘doet’, hoe meer engagement op LinkedIn je creëert.
Waarom is engagement op LinkedIn belangrijk?
Engagement is een ander woord voor ‘betrokkenheid’. Een hoge engagement betekent dat je volgers zich aangesproken voelen door of betrokken voelen bij je berichten. En een hoge engagement is nu juist wat je nodig hebt om je netwerk uit te breiden, naamsbekendheid te vergroten en, uiteindelijk, die expertstatus te verwerven.
Maar het creëren van meer engagement op LinkedIn (of andere social media kanalen) gaat niet vanzelf. Merk jij dat je volgers zich niet echt betrokken voelen: krijg je niet veel duimpjes, wordt er nauwelijks gereageerd en/of worden je berichten niet gedeeld? Dan is het tijd om eens goed te kijken naar de manier waarop je het aanpakt. En ik geef je graag wat tips!
Trek (meer) volgers naar jouw LinkedIn bedrijfspagina
Een grote groep volgers, wie wil dat nou niet. Oké, je hebt je bedrijfspagina aangemaakt en ingericht. Maar hoe krijg je jouw netwerk/relaties nu zo ver dat zij ook jouw bedrijf gaan volgen? Natuurlijk kun je het gericht vragen, maar er zijn ook andere manieren om dit te stimuleren. Hier maak je alvast een goed begin mee:
- Heb je personeel of werk je in je bedrijf samen met anderen? Vraag hen dan in hun LinkedIn profiel aan te geven dat ze bij jouw bedrijf werken. Zij kunnen onder ‘Huidige functie’ jouw bedrijfsnaam intypen en aanklikken, waardoor LinkedIn een link plaatst op hun profiel;
- Vraag je personeel of samenwerkingspartners ook om je berichten ‘interessant te vinden’, te delen of, beter nog, de interactie aan te gaan. Hierdoor ziet hun netwerk ook jouw bedrijfspagina voorbij komen en zullen zij jouw bedrijf, bij voldoende interesse, gaan volgen;
- Plaats een LinkedIn icoon in je zakelijke e-mailhandtekening en plak daar een link onder die naar jouw bedrijfspagina leidt;
- Plaats een zogenaamde “volg knop” op je website. Zo kunnen bezoekers van je site makkelijk doorklikken naar jouw bedrijfspagina en deze gaan volgen.
Maar als iemand dan via bovenstaande manieren naar je pagina komt kijken, dan gaan ze jouw bedrijf natuurlijk alleen volgen als ze dat interessant genoeg vinden. De volgende tips gaan je alvast goed op weg helpen!
Mijn 7 tips voor meer engagement op LinkedIn
1. Voeg een link toe
In het geval van een blog of (nieuws)artikel, plaats op je LinkedIn bedrijfspagina dan niet het volledige artikel. Neem onder de introductietekst een link op naar het complete artikel (dat hoogstwaarschijnlijk op je website gepubliceerd staat). Soms duurt het een paar seconden, maar LinkedIn zal dan ook de uitgelichte afbeelding overnemen die je bij het artikel geplaatst hebt. Berichten met een link kunnen uiteindelijk zorgen voor een verdubbeling van het engagement;
2. De titel
Bedenk een pakkende titel! Hier kun je soms best ver in gaan. Het is belangrijk dat de titel mensen nieuwsgierig maakt. Dat ze het niet kunnen laten verder te lezen. Wees bijvoorbeeld niet bang met je titel te schokkeren, of uit te dagen. Natuurlijk zijn ook hier grenzen! Je wilt niemand pijn doen, of beledigen. Niet alles is dus geoorloofd, maar een beetje creativiteit gecombineerd met gezond verstand brengt je al best ver.
3. De begeleidende introductietekst
Schrijf een beknopte maar krachtige (prikkelende) introductietekst om je post te versterken. Ook door het toevoegen van een beknopte introductietekst kun je mensen nieuwsgierig maken en prikkelen om om toch even op de link te klikken en je bericht te lezen. Je kunt natuurlijk dezelfde post op diverse social media kanalen kwijt. Maar het is wel aan te raden om je introductietekst (en misschien ook titel, als deze erg gewaagd is) aan te passen aan de ‘sfeer’ van het kanaal en het netwerk/de doelgroep.
4. Het visuele effect
Zorg dat je post voorzien is van een passende en aantrekkelijke afbeelding/foto. Het toevoegen van een goede afbeelding/foto kan het engagement soms met wel 90% verhogen! Als je bericht op je/een website staat, waarnaar je post verwijst, dan kun je daar vaak al een “uitgelichte afbeelding” invoegen. Die komt dan automatisch als afbeelding bij een post op LinkedIn.
5. Lok engagement uit
Als het artikel zich daarvoor leent, kun je een vraag stellen. Natuurlijk in het thema van je post/bericht, maar wel iets wat je doelgroep bezighoudt of aanspreekt. Deze vraag kun je opvallend onderaan je originele artikel plaatsen. Mijn advies is om deze vraag ook in de introductietekst van je bericht op LinkedIn te verwerken, zodat men ook op LinkedIn gaat reageren (= engagement).
6. Ken je publiek!
Zorg dat wat je deelt relevant is voor je doelgroep. Bedenk wat zij graag zouden weten, wat hen bezighoudt. Het lijkt inmiddels misschien een cliché te worden, maar het scheelt zo veel in het engagement!
7. Maak het niet te moeilijk
Schrijf makkelijk te verwerken content. Een artikel of blog kan beter niet te moeilijk geschreven zijn. Als je je richt op vakgenoten is dat natuurlijk een ander verhaal. Nog een goede reden om je publiek goed te leren kennen 😉 Maar zorg in ieder geval dat je je doelgroep aanspreekt in hun ‘eigen taal’. Ze willen je graag direct begrijpen, anders haken ze al snel af.
Er zijn natuurlijk veel tips en adviezen die je kunnen helpen meer engagement op LinkedIn te creëren. In een volgend artikel ga ik nog meer waardevolle tips met je delen. Maar voorlopig kun je met bovenstaande tips al een goede stap maken. Wil je er zeker van zijn dat je mijn artikelen en tips niet mist? Volg JCA dan op LinkedIn, op Twitter of op Facebook.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!