Wat is de juiste indeling van een persbericht?
Heb je groot of waardevol nieuws te melden? Dan wil je dat natuurlijk met zoveel mogelijk mensen delen. Tegenwoordig kun je het bericht zelf al op veel plaatsen kwijt; je social media kanalen, in groepen, op forums en ga zo maar door. Maar ook het verzenden van een persbericht kan zomaar veel gratis publiciteit opleveren. Het begint allemaal met de juiste indeling van een persbericht. En daar ga ik je mee helpen.
Een standaardindeling maakt het voor journalisten namelijk makkelijk om het persbericht snel te scannen. Een journalist vraagt zich natuurlijk vooral af: heeft het voldoende nieuwswaarde en zal het mijn lezers boeien? Vandaar dat het belangrijk is om vast te houden aan een standaardindeling. Je maakt het de journalist zo makkelijk mogelijk.
De juiste indeling van een persbericht
.
In eerste instantie
Zorg dat je begint met een duidelijke aanduiding van het woord PERSBERICHT boven de tekst. Hier noteer je ook de datum van het persbericht en de plaats van verzending.
De titel (en eventueel ondertitel)
Zorg voor een pakkende titel. Iets wat trekt, nieuwsgierigheid wekt. In de titel (en eventueel ondertitel) vat je eigenlijk de kernboodschap samen, maar dan op een aantrekkelijke manier. Hou het wel zo simpel mogelijk. En vergeet niet: het kan zomaar zijn dat de journalist je titel aanpast, als hij of zij vindt dat het beter kan.
Openingsalinea
In de eerste alinea van het persbericht verwerk je direct de kernboodschap. Eigenlijk is deze alinea een (zeer) beknopte samenvatting van het bericht. Zo kunnen journalisten, maar ook lezers, direct inschatten waar het over gaat en wat de nieuwswaarde is. Verwerk hierin de bekende 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Ga bij de eerste alinea uit van ongeveer 80 tot 100 woorden, veel meer dan dat is niet aan te raden.
Verdere inhoud van het persbericht
Onder de openingsalinea ga je je tekst verder uitwerken. Je verdeelt de tekst in alinea’s en schrijft vanuit het belangrijke nieuws naar het minder belangrijke nieuws toe. Maar zorg er wel voor dat er in ieder alinea iets belangrijks of interessants vermeld wordt. Gebruik tussenkopjes die een goede, en aantrekkelijke, weerspiegeling van de inhoud van de alinea zijn.
Gebruik geen ‘vaktaal’ (tenzij je voor een vakblad schrijft en je er zeker van bent dat het begrepen wordt) en vermijd clichés. Wees niet vaag, maar hou het op feitelijkheden. Vermeld bijvoorbeeld dus niet bij een toertocht dat er ‘tientallen’ auto’s meerijden, maar noem een gericht cijfer.
Afsluiting
Je sluit een persbericht af door er een streep of dubbele streep onder te zetten. Of in ieder geval een markering die duidelijk maakt dat de journalist het einde van het eigenlijke bericht heeft bereikt.
Noot voor de redactie
Onder die streep of markering vermeld je ‘noot voor de redactie’ of ‘niet voor publicatie’. Hier ga je de journalist contactinformatie verschaffen in het geval ze vragen hebben of meer achtergrond informatie willen. Omdat het in de pers soms snel schakelen is moet je er altijd een (direct) telefoonnummer bij vermelden. En er natuurlijk voor zorgen dat de contactpersoon goed bereikbaar is, in ieder geval de dagen na verzending van het persbericht. Stuur je beeldmateriaal mee, benadruk dat hier dan even. Of verwijs naar een online persmap of beeldbank waar de journalist het beeldmateriaal en eventueel achtergrondinformatie kan downloaden.
Binnenkort deel ik nog wat meer tips met je hoe je de kans kunt vergroten dat je persbericht ook daadwerkelijk wordt opgepakt. Schrijf je voor 5 juli a.s. in voor mijn nieuwsbrief, dan ben je een van de eersten die het artikel ontvangt. Of hou mijn website en/of Facebook, Twitter en LinkedIn goed in de gaten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!